DE BEZETTING BIJ BEVERWIJK De kracht van de Afro reeks

Op een mooi nazomerse dag in Amsterdam Zuid-Oost, van de laatste zonnestralen van het seizoen gebruikmakend om de vitamine D voorraden aan te vullen, valt je zo het een en ander op. Terwijl je met vrienden zit te praten, overleggen en discussiëren kijk je om je heen. Zonder er direct bij stil te staan neem je het langslopend volk in je op.

De Afro broeders, van wie een behoorlijk percentage duidelijk erg bekend zijn met regelmatig sportschool bezoek (jammer genoeg vergeten heel wat de benen daarbij, maar dat is een onderwerp voor misschien een andere keer) en de Afro zusters. De zusters.

De zusters verdienen het dat er een speciale nieuwe alinea wordt aangemaakt voordat we verder gaan. Het valt je op hoe ze op verschillende manieren schoon zijn, hoe ze gekleed gaan, wat de kwaliteit van hun kleding is en hun accessoires (op een normale zaterdag middag), wat hun kleding wel en/of niet bedekt en hun haar. Hun haar.

Voor de zeldzame vreemdeling in Jeruzalem, zullen wij even uiteenzetten hoe Afro haar en in het bijzonder dat van de Afro zusters wordt gedragen. Je hebt naturel, chemische behandeld en je hebt “aangevuld”.

Op het oog krijg je op die mooie zomerse dag in Amsterdam Zuid-Oost het gevoel dat het grootste deel van de zusters die jouw gezichtsveld in en uit gaan, hun haar hebben aangevuld. De grootste groep daarna is die hun haar chemisch hebben behandeld en een kleine maar toch trots aanwezige groep draagt het naturel (Of dat nu in een woeste Afro is, een bescheiden Afro, gevlochten, in gevlochten of gedraaid, enz. is)

Nu ben je lid van AMEM en bij het zien van dit alles, heb je het weer zonder dat je het direct door hebt, je mentale rekenmachine van stal gehaald. Van dat soort van vroeger die men op de financieel administratieve afdelingen bij instanties en in bedrijven gebruikte. Met van die grote toetsen, waar je toch geen fouten mee maakt, zelfs als je van die wat dikkere vingers hebt.

En je slaat aan het rekenen. Die berekening levert resultaten op die je gewoon niet wil accepteren, dus ga je naar huis en ga je wat meer wetenschappelijk geënt onderzoek doen.

De markt

We geven procentueel meer uit aan alles dan iedereen, maar aan etno-specifieke haarproducten (haarproducten speciaal gemaakt voor Afro haar), is dat bijvoorbeeld in de VS negen maal (9x) meer dan de rest van de bevolking.

In de VS geeft de Afro bevolking in 2018 rond de  $3 miljard uitgegeven aan hun haar. In Engeland was dat ongeveer $1,6 miljard (80% van de totale markt). Voor Nederland met z’n populatie van ongeveer 700.000 Afro zielen (dit moeten we nog een keer zelfs gaan onderzoeken), kan dat met een vrij simpele berekening ook redelijk worden geschat.

In de VS is de Afro bevolking 14% van het geheel (327,2 miljoen is het totaal). Dat is dan ongeveer 49 miljoen mensen. Die hebben ongeveer $3 miljard aan hun haar uitgegeven. Dat is gemiddeld zo’n $61 per persoon voor 2018. (het is natuurlijk wat scheef aangezien de zusters een groter deel voor hun rekening nemen per persoon). In Engeland, waar wij met iets meer dan 2 miljoen zijn, besteden wij ongeveer $1,6 miljard aan ons haar. Dat is gemiddeld $800 per persoon in 2018.

Op het sociaal economisch gebied zijn wij in Nederland als groep dichterbij onze mensen in Engeland als in de VS. Laten wij op grond daarvan ervan uitgaan dat wij ook $800 per persoon in 2018 aan ons haar hebben uitgegeven. Dat is op een groep van 700.000 man, $560 miljoen. Omgerekend ongeveer €512 miljoen.

Bezetting

Een markt van rond de €512 miljoen in Nederland voor op Afro haar geënte producten. Aan de ene kant mag je er best trots op zijn dat wij blijkbaar dit vermogen bezitten en uit kunnen geven aan onze presentatie. Daarna bekruipt de vraag als AMEM lid je; “Hebben wij deze markt in handen? “. En indien dat niet met ja beantwoord kan worden; “Wie dan wel?”.

In de VS is de markt voor afro haarproducten voor 60 – 80% in handen van Zuid-Koreaanse ondernemers (en het overgrote deel van de producten komt uit India en China). In Engeland zijn het de “South Asians” die de markt domineren en in Frankrijk zijn het de “Arabs and Pakistani’s”. De Nederlandse situatie is uit onze eigen ervaring niet veel beter.

Stel dat wij te maken hebben met een dominantie van 80% in Nederland (het is waarschijnlijk meer), dan vertaalt dat zich in een vermogen van ongeveer €410 miljoen die wij waarschijnlijk genereus hebben gedoneerd aan een ander etnisch economisch blok 2018.

Wij kunnen dus met recht zeggen dat er hier sprake is van een serieuze bezetting in ons economisch leven. Jammer genoeg is dat niet de enige maar één waar wij misschien iets sneller wat aan kunnen doen.

Natuurlijk zijn er de zusters die hierop trots erop wijzen dat zij reeds de overstap hebben gemaakt naar het naturel dragen van hun haar. Hiervoor verdienen zij ons respect, maar wij moeten ons niet in slaap laten sussen en alert blijven. Het moeder bedrijf van het in 1991 Afro opgerichte Shea Moisture, Sundial Brands werd in 2017 overgenomen door onze “eigen” Unilever. L’Oréal kocht in 2014 het in 1993 Afro opgerichte Carol’s Daughter. En andere spelers van gelijke grootte zoals Proctor & Gamble, met hun Pantene’s Gold Series Collection betreden de markt.

Bedrijven opzetten om onze eigen behoeften te voorzien is de eerste die genomen moet worden. We moeten die bedrijven daarna ook in ons bezit houden. In de jaren 60 was het Afro Jamaicaanse miljoenen bedrijf Dyke & Dryden, de dominante retailer als het ging om haarproducten voor de Afro markt in Engeland. Tot die in de jaren 90 werd overgenomen door SoftSheen Carson.

 

 

Overdenking

Na dit alles even in je op genomen te hebben, kom je tot de conclusie dat er op die mooie nazomerse dag toch niet stiekem wat alcohol in je gemberbier had gezeten. En het viel best wel mee met de hoeveelheid Borgoe dat er aan het recept van het vlees was toegevoegd. De grove berekeningen die je samen met je broeders daar op de bank in de zon had zitten maken, waren helemaal zo gek nog niet.

In het boek Roots van Alex Haley, is er een scene waarbij de moeder van Kunta Kinte met veren in haar haar rond paradeert waar er goudkorrels in zijn gestopt. Spreekwoordelijk is er in die zin niet veel veranderd. Vooral onze zusters lopen vaak met een fortuin op hun hoofd. Niks mis mee. Zolang het fortuin maar binnen onze eigen Afro economie blijft. Het is zaak dat wij de bezetting bij Beverwijk gaan zien voor wat het is en er wat aan gaan doen.